Wat ik heb geleerd over moslims - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Maarten Doorn - WaarBenJij.nu Wat ik heb geleerd over moslims - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Maarten Doorn - WaarBenJij.nu

Wat ik heb geleerd over moslims

Blijf op de hoogte en volg Maarten

14 Oktober 2016 | Egypte, Caïro

Een van de redenen dat ik besloot om, of all places, naar Cairo te gaan was omdat ik nog nooit in de Arabische wereld was geweest. Naast dat ik gewoon wil weten hoe het is om in een Arabisch land te leven, speelde het feit dat de Arabische wereld tegenwoordig een prominentere plek dan ooit inneemt in de Westerse actualiteit, de Westerse belevingswereld, ook mee in mijn besluit om juist nu hierheen te trekken.

Moslims zijn namelijk nogal veel in het nieuws. En niet altijd positief. Dat roept de vraag op in hoeverre dat terecht is. Om eerlijk te zijn merkte ik aan mezelf dat die voortdurende negativiteit over moslims in Nederland sluipenderwijs ook mijn beeld over moslims ongunstig heeft gevormd. Aan de ene kant verwijt ik mezelf dat ik hierdoor soms wat ongenuanceerd werd. Vooral na de groepsverkrachting in Keulen had ik soms wat PVV-achtige sentimenten. Aan de andere moet je ook wel heel stevig in je schoenen staan – een onwrikbaar geloof in de onvoorwaardelijke goedheid van de mens of veel “goede” moslims persoonlijk kennen, of iets dergelijks – om ondanks de “tsunami” aan slechte berichten over onze Arabische vrienden die het Westen “overspoelt” immuun te zijn voor het heersende discours.

In de afgelopen drie weken hier zijn me twee dingen opgevallen die ik graag met jullie wil delen. De eerste is dat men hier niet op de hoogte is van de negativiteit over moslims in Europa waar ik het net over had. Toen ik de mensen hier vertelde over de negativiteit en politieke gewichtigheid van moslims in hedendaags Europa, reageerde iedereen bij wie ik dit geprobeerd heb alsof ik ze iets nieuws vertelde. Ik snap ook wel dat ze hier geen Europese kranten lezen, maar ik had verwacht dat “ze” wel zouden weten dat moslims er op het moment niet zo goed opstaan in Europa en dat “ze” een prominent onderwerp van discussie vormen. Dat bleek niet zo te zijn, grappig genoeg. Het is ironisch dat het overgrote deel van de bevolkingsgroep waar we in Europa zo moeilijk over doen zich van geen kwaad bewust lijkt. Dat wijst ten eerste op een heel scherp onderscheid tussen moslims waar we over zouden moeten debatteren, en de rest van de moslims, welke gewoon normale mensen zijn. Het lijkt alsof we in Europa dit onderscheid soms vergeten en moslims per definitie als slecht zien (in sommige kringen, in ieder geval). Het wijst, ten tweede, op de voornamelijk symbolische en nauwelijks reële waarde van het debat over moslims in Europa, dat hierdoor een verontrustend hoog schaduwboksgehalte krijgt.

Het tweede punt is hieraan gerelateerd. Die overgrote meerderheid waar ik het zojuist over had, heeft een grotere hekel aan IS dan wij hebben. Waar de negativiteit in Europa vooral gesproken rancune is, merk je dat mensen hier echt boos, gepassioneerd, emotioneel over IS - hier zeggen ze overigens ISIS - spreken. Het is gevoelde haat. Eerst schrok ik daarvan, maar de reden is voor de hand liggend: IS pleegt vaker aanslagen in de Arabische wereld dan in de Westerse. Het is verbazingwekkend hoe weinig we daar in Europa bij stilstaan. Voor de duidelijkheid: de haat gaat veel verder dan het idee van het zwarte schaap: de reden is niet dat IS het “verpest” voor de rest van de moslims. Immers, van dat “verpesten” zijn ze zich hier nauwelijks bewust (dat was de eerste observatie). Daarnaast veronderstelt de zwarte-schaap-haat dat je degene die je haat nog wel ziet als iemand van dezelfde groep. Ik krijg de indruk dat dat niet het geval is. De “normale” moslim ziet de IS-beweging niet als “moslimgenoten”, krijg ik het idee, maar echt als een andere groep waar ze niet aan kunnen relateren omdat het simpelweg gestoorde gekken zijn.

Als je objectief over de zaken nadenkt, is dat eigenlijk te verwachten, dat de meeste moslims gewoon normale mensen zijn. Objectief (neutraal, zonder vooroordelen, onthecht) nadenken over moslims is niet zo makkelijk in de huidige tijd. Gedeeltelijk komt dat doordat we gewoon weinig uit de eerste hand over deze groep weten, waardoor we meer ontvankelijk zijn voor niet-representatieve berichtgeving omdat we ons daar minder goed kritisch tot kunnen verhouden. Hopelijk kan ik een heel klein beetje tegenwicht bieden.

P.S. Mijn vader is vandaag jarig, van harte pap!
P.P.S. Vannacht voorlopig mijn laatste nacht op een bank, morgen weer een bed. Ik ga met een Rus samenwonen, misschien kan ik nog wat - in de eerste plaats mijn eigen - vooroordelen wegnemen.

  • 15 Oktober 2016 - 16:51

    Ahmed <3 PVV:

    "In de afgelopen drie weken hier zijn me twee dingen opgevallen die ik graag met jullie wil delen. De eerste is dat men hier niet op de hoogte is van de negativiteit over moslims in Europa waar ik het net over had."

    Grutjes, een moslimdictatuur waarvan de meerderheid ongeletterd is waar ze niets weten van Europa, laat staan dat er landen zijn waar ze kritiek hebben op de islam. Nee, dat verwacht je totaal niet he?

    "Toen ik de mensen hier vertelde over de negativiteit en politieke gewichtigheid van moslims in hedendaags Europa, reageerde iedereen bij wie ik dit geprobeerd heb alsof ik ze iets nieuws vertelde."

    Je vertelde ook iets nieuws. Je had beter kunnen vertellen dat Joden in kakkerlakken kunnen veranderen en dat 'ze' steeds weer proberen geheimzinnige ziektes te bedenken om de moslims uit te roeien, dan had je iets verteld waar ze wel veel van weten.

    "Ik snap ook wel dat ze hier geen Europese kranten lezen,"

    Veel handiger wordt het als je ook snapt waarom ze geen Europese kranten lezen: omdat ze zoveel mogelijk worden weggehouden van Westers nieuws.

    "maar ik had verwacht dat “ze” wel zouden weten dat moslims er op het moment niet zo goed opstaan in Europa en dat “ze” een prominent onderwerp van discussie vormen."

    Het enige wat 'ze' van Europa willen weten is dat het de satan is en dat je er uitkeringen krijgt als je er asiel krijgt.

    "Dat bleek niet zo te zijn, grappig genoeg. Het is ironisch dat het overgrote deel van de bevolkingsgroep waar we in Europa zo moeilijk over doen zich van geen kwaad bewust lijkt."

    Dat is niet ironisch, dat is symptomatisch en bevestigt de Europese kritiek. Terecht kritiek dus.

    "Dat wijst ten eerste op een heel scherp onderscheid tussen moslims waar we over zouden moeten debatteren, en de rest van de moslims, welke gewoon normale mensen zijn."

    Die moslims waar we over zouden moeten debatteren, zijn dat geen 'gewoon normale mensen'?

    "Het lijkt alsof we in Europa dit onderscheid soms vergeten en moslims per definitie als slecht zien (in sommige kringen, in ieder geval)."

    Je bedoelt islam. Moslims zijn het probleem niet. Islam wel.

    "Het wijst, ten tweede, op de voornamelijk symbolische en nauwelijks reële waarde van het debat over moslims in Europa, dat hierdoor een verontrustend hoog schaduwboksgehalte krijgt."

    Nou nee, het debat gaat namelijk over islam. Die zich in West-Europa bevindt. Niet over de islam in Egypte.

    "Het tweede punt is hieraan gerelateerd. Die overgrote meerderheid waar ik het zojuist over had, heeft een grotere hekel aan IS dan wij hebben."

    JOH! Gemiddelde burgers die een hekel hebben aan gewelddadige terroristen? JE VERWACHT HET NIET!

    "Waar de negativiteit in Europa vooral gesproken rancune is, merk je dat mensen hier echt boos, gepassioneerd, emotioneel over IS - hier zeggen ze overigens ISIS - spreken."

    Ja, emotie is een ding in het Midden-Oosten. Alleen zijn ze over vrijwel alles meteen geëmotioneerd.

    "Het is gevoelde haat."

    Want hier is het alleen 'rancune' natuurlijk. Raar zeg, dat je kind word afgeslacht bij een concert in Parijs dat je dan rancune voelt.

    "Eerst schrok ik daarvan, maar de reden is voor de hand liggend: IS pleegt vaker aanslagen in de Arabische wereld dan in de Westerse."

    NO SHIT SHERLOCK! Straks ga je nog vertellen dat ISIS ook actief is in Syrië!

    "Het is verbazingwekkend hoe weinig we daar in Europa bij stilstaan."

    Inderdaad, hier hoor je nou nooit eens wat in Syrië.

    "Voor de duidelijkheid: de haat gaat veel verder dan het idee van het zwarte schaap: de reden is niet dat IS het “verpest” voor de rest van de moslims. Immers, van dat “verpesten” zijn ze zich hier nauwelijks bewust (dat was de eerste observatie). Daarnaast veronderstelt de zwarte-schaap-haat dat je degene die je haat nog wel ziet als iemand van dezelfde groep."

    Ik heb echt geen idee wat je hier nu precies probeert te zeggen.

    "Ik krijg de indruk dat dat niet het geval is. De “normale” moslim ziet de IS-beweging niet als “moslimgenoten”, krijg ik het idee, maar echt als een andere groep waar ze niet aan kunnen relateren omdat het simpelweg gestoorde gekken zijn."

    'Gestoorde gekken', die zich baseren op dezelfde religie.

    "Als je objectief over de zaken nadenkt, is dat eigenlijk te verwachten, dat de meeste moslims gewoon normale mensen zijn."

    Joh! Goed dat je daarvoor naar Egypte bent gegaan!

    "Objectief (neutraal, zonder vooroordelen, onthecht) nadenken over moslims is niet zo makkelijk in de huidige tijd."

    Jawel hoor, maar je moet ook over de islam denken, niet over moslims, dat zijn namelijk gewoon mensen als iedereen. Het moet gaan over de politieke-ideologie die islam heet.

    "Gedeeltelijk komt dat doordat we gewoon weinig uit de eerste hand over deze groep weten,"

    Je leest zelf ook nooit Westerse kranten?

    "waardoor we meer ontvankelijk zijn voor niet-representatieve berichtgeving omdat we ons daar minder goed kritisch tot kunnen verhouden."

    Wat is 'niet-representatieve berichtgeving' precies? Alle berichtgeving over de islam die jou niet bevalt?

    "Hopelijk kan ik een heel klein beetje tegenwicht bieden."

    Je hebt gefaald.

    "P.P.S. Vannacht voorlopig mijn laatste nacht op een bank, morgen weer een bed. Ik ga met een Rus samenwonen, misschien kan ik nog wat - in de eerste plaats mijn eigen - vooroordelen wegnemen."

    Als die Rus dingen zegt over de EU en Poetin die jou niet bevallen bedenk dan: dit is niet-representatieve berichtgeving.

  • 18 Oktober 2016 - 12:20

    Jan:

    Hoi Maarten, Prachtige verhalen schrijf je. Goed om te lezen.
    Zij lezen geen Europese kranten. Wij ook geen Arabische kranten.
    Ben benieuwd naar de inhoud van een Egyptische krant.
    Veel plezier. Groet, Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Vanaf maandag 26 september ga ik 6 maanden werken in Cairo op een "Language Academy" om daarna verder te reizen. Gekkigheid gegaradeerd. Stay tuned!

Actief sinds 20 Sept. 2016
Verslag gelezen: 644
Totaal aantal bezoekers 24537

Voorgaande reizen:

26 September 2016 - 01 Juli 2017

Cairo en verder '16-'17

Landen bezocht: